Рекомендації громадянам України, які планують працевлаштування в судноплавних компаніях

Протягом останнього часу помітно збільшилася кількість фактів затримання та арешту громадян України – членів екіпажів морських суден компетентними органами іноземних країн. Основними причинами затримань та арештів є перевезення нелегальних мігрантів і заборонених вантажів. Та передумовою потрапляння в надзвичайні ситуації слугують необізнаність, легковажність прийняття рішення про виконання робіт або згода на незаконний швидкий заробіток.
Міністерство закордонних справ України застерігає громадян України – моряків від співпраці з сумнівними недобросовісними крюїнговими компаніями і фізичними особами, діяльність яких суперечить законодавству України та міжнародним правовим актам зі сфери мореплавства і пов’язана з організованими злочинними групами.
Привертаємо увагу, що згідно з положеннями Протоколу проти незаконного ввозу мігрантів сушею, морем і повітрям, що доповнює Конвенцію Організації Об’єднаних Націй проти транснаціональної організованої злочинності, прийнятого резолюцією № 55/25 Генеральної Асамблеї від 15 листопада 2000 року (http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/995_790/print1513098319987536), перевезення нелегальних мігрантів визнано у світі кримінальним злочином.
МЗС України наголошує на необхідності дотримання процедури підписання індивідуальних контрактів щодо працевлаштування на морських суднах за кордоном, що є однією з передумов запобігання виникненню кризових ситуацій.
Індивідуальний контракт необхідно укладати з роботодавцем до від’їзду на судно, а не після прибуття на борт. Перед підписанням контракту – уважно вивчити його положення, а також колективну угоду (за наявності). Копію контракту необхідно залишити своїм близьким або рідним в Україні.
Ключовими складовими контракту мають бути персональні дані моряка (прізвище, ім’я, по батькові, дата і місце народження, громадянство), пропонована посада, інформація про судновласника та його юридична адреса, відомості про судно (назва, номер ІМО, прапор), тривалість найму, заробітна плата та її розмір (базова зарплата, понаднормові, відпускні); дата та місце укладання контракту, термін початку дії контракту та місце сходження на судно, підпис та печатка компанії.
Індивідуальний контракт необхідно укладати лише після роз’яснень всіх спірних або незрозумілих моряку положень цього документа, зокрема, що може стосуватися можливості зміни умов контракту в односторонньому порядку, затримки заробітної плати та відрахувань, а також умов, що передбачають покладення на моряка обов’язку покривати затрати щодо прибуття на судно та самостійну репатріацію (за винятком випадків з одностороннім розірванням моряком контракту).
Особливу увагу варто звернути на вивчення процедури розірвання контракту, репатріації, зобов’язань судновласника забезпечувати моряків медичною допомогою у разі хвороби/травм, компенсаційних виплат.
Перед відбуттям в рейс рекомендуємо взяти з собою оригінал примірника індивідуального контракту з підписаними обома сторонами додатками, примірник порядку розгляду скарг на борту судна, який крюінгове агентство має видати моряку разом з контрактом (Copy of the on-board complaint procedures), копію банківських реквізитів, членський квиток профспілки працівників морського транспорту України (у разі наявності), контакти дипломатичних та консульських установ України за кордоном, а також всіх ITF інспекторів у світі (наявні у профспілці працівників морського транспорту України).
Серед обов’язкових документів на судні, а також інформації, яку моряк може використати, у разі виникнення трудового спору на борту, є контакти судновласника/менеджера/оператора судна, а також його агента (Designated Person Ashore), письмове повідомлення або інше документальне свідоцтво про фінансові гарантії, спрямовані на сприяння моряку, у разі залишення його напризволяще згідно з Конвенцією MLC, 2006 (http://seafarersrights.org/seafarers-subjects/maritime-labour-convention-mlc/ http://www.itfseafarers.org/files/seealsodocs/RUS/27667/MLC%20Russian.pdf), примірник процедури розгляду скарг на борту та на суші (Copy of the on-board / onshore complaint procedures).
У разі потрапляння у надзвичайну ситуацію – затримання чи арешту судна з членами екіпажу–громадянами України компетентними органами іноземної країни або заборгованості судновласника перед членом екіпажу, необхідно невідкладно звернутися на цілодобову «гарячу лінію» Департаменту консульської служби +38 044 238 16 57, адреса електронної пошти cons_or@mfa.gov.ua  або до партнерів Міністерства закордонних справ – профспілки працівників морського транспорту України на +38 0482 42 99 01, адреса електронної пошти office@mtwtu.org.ua, благодійного фонду допомоги морякам «Ассоль»  + 380 (48) 787 30 76, Viber, WhatsApp +38 (067) 487 33 75, assol-fund@ukr.net, а також ITF інспектора в Україні за телефоном +38 050 336 67 92, адреса електронної пошти yefrimenko_nataliya@itf.org.uk.
Міністерство закордонних справ України рекомендує також зареєструватися на веб-ресурсі Департаменту консульської служби МЗС України  «Добровільна реєстрація українських громадян при подорожах за кордон («ДРУГ» http://friend.mfa.gov.ua/#/), який є ефективним інструментом попередження, а в разі кризової ситуації – розшуку та надання сприяння громадянам України у надзвичайній ситуації за кордоном http://tripadvisor.mfa.gov.ua/.